Michael Eckel Portrait
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Vokabeltrainer Englisch (Alexa Skill) — Alexa Skill (seit 2017)
Vokabeltrainer Englisch fragt in einer Dauerschleife englische Vokabeln ab, kann hierbei sowohl nach der englischen wie auch nach der deutschen Bezeichnung fragen, liefert bei der jeweiligen Auflösung teilweise Beispielsätze, buchstabiert das englische Wort und schickt die Lösung auf die Alexa App. Projektliste anzeigen
Trivia —
Meilenstein der Informatik

1673 Der Philosoph Gottfried Wilhelm Leibniz entwirft eine mechanische Rechenmaschine, die addieren, subtrahieren, multiplizieren und dividieren kann. Er ist der Erste, der Rechenmaschinen in drei funktionale Bereiche aufteilt: Input, Rechnen und Output. Diese Einordnung ist bis heute gültig. Quelle: www.informatikjahr.de
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Studium

Vom WS 97/98 bis zum WS 09/10 habe ich Informatik mit Nebenfach Medientechnik und -gestaltung an der Universität Ulm studiert. Diese Wahl hatte ich nicht zuletzt wegen des damals in Ulm neueingeführten vielversprechenden Nebenfachs Medientechnik und -gestaltung getroffen. Zu dieser Zeit war ein Nebenfach in diese Richtung noch sehr rar. Zwischenzeitlich wurde daraus übrigens sogar ein komplett neuer Studiengang Medieninformatik gemacht.

Ich hatte alle Grundstudiumskurse gemäß des empfohlenen Studienplans belegt und direkt alle Vordiplomsprüfungen absolviert und auf Anhieb bestanden. Deshalb hatte ich auch nach vier Semestern mein Vordiplom in der Tasche.

Ein Abkommen zwischen der Universität Ulm und der University of West Florida in Pensacola, Florida war der Grundstein, meinen lange gehegten Wunsch zu realisieren, einen Studienabschnitt in den USA zu verbringen (Fall 2000 und Spring 2001 Semester).

Mein vom Umfang her immer stärker werdender Gewerbebetrieb bremste mich dann etwas aus, so dass ich dann erst zwischen 11/2005-05/2006 an meiner Diplomarbeit arbeitete und das Studium dann letztendlich im WS 09/10 durch Ablegen der letzten Prüfung abschließen konnte.

Grundstudium

Lineare Algebra für Informatiker*Vorlesung
WS 97/98Dozent: Dr. Gerhard Baur, Abt. Angewandte Analysis
Vektorräume, lineare Gleichungssysteme und Matrizen, Determinanten, quadratische Formen, euklidische- und unitäre Räume, lineare Abbildungen, Normalformen.
Praktische Informatik 1*Vorlesung
WS 97/98Dozent: Prof. Dr. Michael Weber, Abt. Verteilte Systeme
Analysis*Vorlesung
WS 97/98Dozent: Dr. Ludwig Tomm, Abt. Mathematik IV
  • Mengen, Funktionen, Zahlen
  • Folgen, Reihen
  • Stetigkeit
  • Differentialrechnung
  • Integralrechnung
Höhere Mathematik*Vorlesung
SS 98Dozent: Dr. Ludwig Tomm, Abt. Mathematik IV
Praktische Informatik 2*Vorlesung
SS 98Dozent: Prof. Dr. Peter Dadam, Abt. Datenbanken und Informationssysteme
Technische Informatik 1*Vorlesung
SS 98Dozent: Prof. Dr. J. Leslie Keedy, Prof. Dr. Jörg Kaiser, Abt. Rechnerstrukturen
Einführung:
  • Überblick über die historische Entwicklung der Rechnerhardware

Teil 1: Digitale Logik
  • kurzer Exkurs über technologische Grundlagen
  • Boolesche Algebra
  • kombinatorische Logik
  • sequentielle Logik
  • programmierbare logische Bausteine

Teil 2: Rechnerorganisation
  • Rechnerarithmetik
  • Mikroprogrammierung
  • Schrittweiser Entwurf eines einfachen hypothetischen Prozessors mit Daten-, Adress- und Kontrollpfad
  • Speicherorganisation

Teil 3: Grundlegende Konzepte aus dem Bereich der Betriebssysteme
  • Prozessbegriff
  • Speicherverwaltung
  • Virtueller Speicher
Technische Informatik 2*Vorlesung
WS 98/99Dozent: Prof. Dr. J. Leslie Keedy, Prof. Dr. Jörg Kaiser, Abt. Rechnerstrukturen
  • Grundlagen elektronischer Schaltkreise und der Hochintegration
  • Technische Grundkomponenten zur Realisierung von Rechnern
  • Ein einfacher Modellrechner
  • Mikroprogrammierung
  • Assemblerprogrammierung
  • Ein einfacher Mikroprozessor
  • Prozessornahe Programmiertechniken
  • Ein- und Ausgabe
  • Unterbrechungsbearbeitung
  • Speicherorganisation und -implementierung
  • Busstrukturen
  • DA- und AD-Wandlung
  • Platten
  • Peripheriegeräte
Technische Informatik Praktikum*Praktikum
SS 98 & WS 98/99Betreuender Dozent: Prof. Dr. J. Leslie Keedy, Prof. Dr. Jörg Kaiser, Abt. Rechnerstrukturen
Theoretische Informatik 1*Vorlesung
WS 98/99Dozent: Prof. Dr. Jacobo Torán, Theoretische Informatik
Berechenbarkeit und Komplexität. Unter anderem werden Turingmaschinen, verschiedene Berechenbarkeitsbegriffe und das Halteproblem besprochen. In der Komplexitätstheorie werden die Klassen P und NP und der Begriff der NP-Vollständigkeit behandelt.
Theoretische Informatik 2*Vorlesung
SS 99Dozent: Prof. Dr. Uwe Schöning, Abt. Theoretische Informatik
  • Relationen und Graphen
  • Codes
  • Boolesche Funktionen
  • Logik
  • Formale Grammatiken und Automaten
  • Chomsky-Hierarchie
Softwaregrundpraktikum / Projekt: PlanBe*Praktikum
WS 98/99Betreuender Dozent: Prof. Dr. Helmuth Partsch, Abt. Programmiermethodik und Compilerbau
Das Softwaregrundpraktikum wendet sich an die Studenten im Grundstudium, die Informatik I-II absolviert haben. In diesem Praktikum sollen die dort erlernten Fähigkeiten bei der praxisnahen Abwicklung eines umfangreichen Softwareprojekts, das die Arbeit im Team erfordert, angewendet werden.
Schwerpunkt dabei ist die methodische Softwareerstellung an Hand eines vorgegebenen Prozesses, der vor der eigentlichen Programmiertätigkeit sowohl eine Phase der Spezifikation der Anforderungen, als auch eine Phase des Entwurfs der Softwarearchitektur vorsieht. Die Beherrschung objektorientierter Programmierung und grundlegende Datenbankkenntnisse werden vorausgesetzt!
Die erfolgreiche Teilnahme am Softwaregrundpraktikum ist Voraussetzung für die Anmeldung zur (letzten) Vordiplomsprüfung. Der Praktikumsschein kann nur durch die Teilnahme an dieser Lehrveranstaltung erworben werden.
Numerik für Informatiker 1*Vorlesung
WS 98/99Dozent: Prof. Dr. Rüdiger Seydel, Abt. Mathematik VI - Numerik
Numerik für Informatiker 2*Vorlesung
SS 99Dozent: Prof. Dr. Wilhelm Forst, Abt. Mathematik VI - Numerik
Proseminar Internetdienste / Vortrag: E-Mail/SMTP*Seminar
SS 99Betreuender Dozent: Prof. Dr. Peter Schulthess, Abt. Verteilte Systeme
Mediengestaltung 1 / Nebenfach*Vorlesung
WS 97/98Betreuender Dozent: Prof. Reinke, IMM, Abt. Verteilte Systeme
Hier werden die Grundlagen der Animationsgestaltung eingeführt. Praktische Übungen und Projekte mit Macromedia Director ergänzen die Vorlesung.
Mediengestaltung 2 / Nebenfach*Vorlesung
SS 98Betreuender Dozent: Prof. Reinke, IMM, Abt. Verteilte Systeme
Die Vorlesung ist für Studenten der Medieninformatik im zweiten Semester gedacht. Sie vermittelt Grundkenntnisse in der Gestaltung von Benutzerschnittstellen, von der Informationsverarbeitung des Menschen bis hin zu Guidelines für User Interface Design, Prototypenerstellung und Benutzerbefragungen. Praktische Übungen und Projekte mit Papier und Bleistift sowie Macromedia Director ergänzen die Vorlesung.
Signale und Systeme / Nebenfach*Vorlesung
WS 98/99Dozent: Prof. Dr.-Ing. Martin Bossert, Abt. Telecommunications and Applied Information Theory
This course is mandatory for students in electrical engineering in their second year. The basic knowledge in system theory for control, communications and circuits is treated.
The course starts with discrete signals and systems together with the concept of a transformation, the z-Transformation. The students can focus on the system theory point rather than on complicated mathematics. The concept of describing a system by its channel impulse response and with transformation is stressed. After an introduction to generalized functions and distributions analog signals, Fourier- and Laplace-Transformation are studied. Hereby the whole theory of systems is repeated and the students can focus on the advanced mathematics because they know already the concept of linear systems and transformation technique from the discrete point of view. Then the relation between analog and discrete systems is given, i.e. the sampling theorem and the derivation of the discrete transforms from the continuous. In addition some classical theory of continuous LTI systems, RLC-Networks (two-/four ports, filter) is treated. At the end a short introduction into stochastic signals is given. Here only the main concepts and definitions can be mentioned.
During the course also some experiments with MATLAB are performed and the students can use this programs to make their own experiments
Risikokommunikation / Humboldt Geisteswissenschaften*Seminar
WS 97/98Dozent: Prof. Dr. Dr. Otto-Peter Obermeier, Humboldt-Studienzentrum für Philosophie und Geisteswissenschaften
British Humour / Humboldt Sprachwissenschaften*Vorlesung
SS 98Dozent: Dr. William R. Adamson, Humboldt-Studienzentrum für Sprachen und Philologie
Business English / Humboldt Sprachwissenschaften*Vorlesung
SS 99Humboldt-Studienzentrum für Sprachen und Philologie
Spanische Sprache und Kultur 1 / Humboldt Sprachwissenschaften*Vorlesung
SS 99Humboldt-Studienzentrum für Sprachen und Philologie

Hauptstudium

Softwaretechnik*Vorlesung
WS 99/00Dozent: Prof. Dr. Helmuth Partsch, Abt. Programmiermethodik und Compilerbau
  • Motivation und Problemstellung
  • System-Engineering, Vorgehensmodelle
  • Softwareerstellung (Requirements Engineering, Entwurf, Implementierung, Werkzeuge)
  • Qualitätssicherung (Metriken, Systematisches Testen, Reviews)
  • Projektmanagement (Planung, Kostenschätzung, Controlling, Konfigurationsmanagement, Qualitätsmanagement, Prozeßverbesserung)
Datenbanksysteme*Vorlesung
WS 99/00Dozent: Prof. Dr. Peter Dadam, Abt. Datenbanken und Informationssysteme
  • Einführung und Überblick
  • Physische Datenorganisation
  • Relationale Datenbanksysteme
  • Weiterentwicklung der Datenbanktechnologie
  • Relationale DB-Entwurfstheorie, Normalformen
  • Das hierarchische Datenmodell
  • Das Netzwerk-Datenmodell
  • Informationsmodellierung und Datenbankentwurf
  • Anfragebearbeitung und -optimierung
  • Mehrbenutzeraspekte, Parallelität und Fehlertoleranz
  • Weitere Aspekte + Ausblick
Rechnernetze 1*Vorlesung
WS 99/00Dozent: Prof. Dr. Peter Schulthess, Abt. Verteilte Systeme
Übersichtsvorlesung zu Rechner- und Kommunikationsnetzen.
  • Grundlegende Protokollmechanismen und -modelle,
  • Physikalische und logische Schnittstellen,
  • lokale Rechnernetze,
  • Protokollebenen,
  • Internettechnik ...
Rechnernetze 2*Vorlesung
SS 00Dozent: Prof. Dr. Peter Schulthess, Abt. Verteilte Systeme
Computergrafik*Vorlesung
WS 99/00Dozent: Prof. Dr. Jacobo Torán, Theoretische Informatik
Rasteralgorithmen, Geometrische Transformationen und Abbildungen, Objektrepräsentationen, Clipping und Sichtbarkeits-Bestimmung, Kurven und Flächen, Beleuchtungsmodelle, Farbe, Ray Tracing, Texturen, Fraktale, Morphing und Warping-Verfahren.
Die Vorlesung wird von einer 2-stündigen Übung begleitet. Ziel der Übungen ist es, die in der Vorlesung erworbenen Kenntnisse durch praktische Implementationen in OpenGL zu vertiefen.
Praktikum PH Freiburg / Projekt: Webarea Gesundheitsförderung*Praktikum
WS 99/00Betreuender Dozent: Prof. Dr. Michael Weber, Abt. Verteilte Systeme
Multimediasysteme*Vorlesung
SS 00Dozent: Prof. Dr. Michael Weber, Abt. Medieninformatik
  • Medientypen und Medienformate
  • Hypermedia
  • Multimediabeschreibungssprachen
  • Kompressionsverfahren für Multimediadaten
  • Kommunikationsuntersützung für Multimedia
  • Betriebssystemunterstützung für Multimedia
  • Multimediaprogrammierung
Web Engineering*Vorlesung/Praktikum
SS 00Dozent: Prof. Dr. Michael Weber, Abt. Medieninformatik
Seminar Adaptive User Interfaces / Vortrag: WAP/WML*Seminar
SS 00Betreuender Dozent: Prof. Dr. Michael Weber, Abt. Medieninformatik
Seminar Technik der Computerspiele / Vortrag: Dramaturgie in Computerspielen*Seminar
WS 01/02Betreuender Dozent: Prof. F. von Henke, Abt. Künstliche Intelligenz
Computerspiele etablieren sich zunehmend vor allem in den Bereichen der Unterhaltung und Ausbildung. Dies wird z.B. dadurch belegt, dass Forschungsabkommen zwischen Militär, Wissenschaft und Entertainment-Industrie getroffen werden um Simulationstechniken für die Ausbildung von Soldaten zu entwickeln, oder dass Sony rund 500 Millionen Dollar für die Entwicklung seiner neuesten Spielkonsole Playstation2 ausgegeben hat. Auch andere große Unternehmen (z.B. Microsoft) investieren in Hard- und Software für Computerspiele.
Das Seminar soll möglichst viele unterschiedliche Aspekte diverser Computerspiele beleuchten, aktuelle Techniken vorstellen und Trends oder zukünftige Entwicklungen aufzeigen. Dabei sollen die Seminarthemen sowohl Hardware (Grafik, Sound, Ein-/Ausgabe) und Software (Entwicklungswerkzeuge, Visualisierung, Editoren) als auch Aspekte der Künstlichen Intelligenz (intelligente Gegner, Adaptivität, Kooperation) umfassen.
Dramaturgie in Computerspielen: Dieses Thema soll sich mit den Aspekten des interaktiven, dynamischen Spielgeschehens befassen. Wesentliche Punkte in diesem Zusammenhang sind interaktive Charaktere, Abwechslungsreichtum und Balance in Computerspielen.
Praktikum Universität Ulm / Projekt: Wahrnehmungstheorie*Praktikum
WS 01/02Betreuender Dozent: Prof. Dr. Michael Weber, Abt. Medieninformatik
Angewandte Informationstheorie*Vorlesung
SS 02Dozent: Prof. Dr.-Ing. Martin Bossert, Abt. Telecommunications and Applied Information Theory
Die Informationstheorie bildet die Grundlage der modernen Telekommunikation. Die Hauptgebiete der Informationstheorie sind Quellencodierung, Kanalcodierung und Kryptologie. Diese Gebiete basieren auf Shannons Arbeiten zur Informationstheorie, die es erlauben, Information mit Hilfe von Maßeinheiten wie Entropie und Redundanz quantitativ zu beschreiben.
Nach einem kurzen Überblick über das gesamte Gebiet werden im ersten Teil dieser Vorlesung Konzepte zur statistischen Modellierung von Quellen vorgestellt und wichtige Quellencodierverfahren wie Huffman-, Ziv-Lempel- und Elias-Willems-Codierung erklärt.
Der zweite Teil beschäftigt sich mit der Kanalcodierung. Dabei werden wichtige Eigenschaften von Codes und grundlegende Decodierprinzipien besprochen sowie Konzepte zur Abschätzung der Fehlerwahrscheinlichkeit vorgestellt. Daneben werden wichtige Kanalmodelle eingeführt und mit der von Shannon definierten Kanalkapazität analysiert.
Im dritten Teil werden Methoden zur Verschlüsselung von Daten und zur sicheren Kommunikation vorgestellt. Dabei werden sowohl symmetrische wie z.B. DES als auch asymmetrische Verschlüsselungsverfahren wie z.B. RSA besprochen. Außerdem werden kryptographische Methoden zur Authentfizierung von Benutzern vorgestellt, wie sie z.B. im GSM-System verwendet werden.
Grundlagen Mensch-Maschine-Interaktion / Nebenfach*Vorlesung
WS 99/00Dozent: Michael Offergeld, DaimlerChrysler Forschungszentrum Ulm
Betreuender Dozent: Prof. Dr. Michael Weber, Abt. Medieninformatik

Medienrecht / Nebenfach*Vorlesung
SS 00Dozent: RA Dr. Wolfram Gass, Ulm
Betreuender Dozent: Prof. Dr. Michael Weber, Abt. Medieninformatik

Einführung in die rechtlichen Grundlagen multimedialer Erzeugnisse. Hier werden Urheberrecht, Nutzungsrechte und Vertragsgrundlagen behandelt.
Vortragender: Rechtsanwalt Dr. Gass
Redesign / Nebenfach*Praktikum
SS 00Betreuender Dozent: Prof. Dr. Michael Weber, Abt. Medieninformatik
Weiterführende Grundlagen des Design, der Schwerpunkt liegt speziell auf Screendesign und Interaktion. Anhand eines Redesigns (dem Überarbeiten eines schon bestehenden Werkes, Web oder CD-ROM) werden die gelernten Grundlagen der bisherigen Kurse unter Anleitung umgesetzt.
Vortragende: Professor Reinke, Danijela Djokic
Spanische Sprache und Kultur 2 / Humboldt Sprachwissenschaften*Vorlesung
WS 99/00Humboldt-Studienzentrum für Sprachen und Philologie
COP4331: Object-Oriented Programming*VorlesungUWF
Fall 00Dozent: Hal Webre, Department of Computer Science, UWF
This course is intended to give you the opportunity to learn about and experience the construction of quality software systems using the concepts and methods of object-oriented programming. You should learn how object-oriented programming provides the potential to allow the creation of software which is more reliable, extendible, and reusable than software created using functional decomposition techniques.
We will use the C++ language for our programming exercises and most of our examples, but we will also learn some important facets of other languages.
Catalog Description: Discusses fundamental conceptual models for programming languages and illustrates these with specific programming languages and application problems. Specific topics include class and object models, inheritance, and other relations among classes and objects, as well as both static and dynamic system models and implementations.
CEN4990: Computer & Network Security*VorlesungUWF
Fall 00Dozent: Robert David, Department of Computer Science, UWF
The focus of the course is to provide an introduction to the techniques, procedures and tools associated with computer security. Emphasis will be placed on how to determine the security profile and vulnerability of networked computer systems. This course will examine various operating system characteristics as well as the TCP/IP protocol to determine security weaknesses. Approaches to nullifying security threats and implementing secure systems will also be covered.
Catalog Description: Introduction to the concepts of computer and network security. The student will study computer and network security using currently available technology. Emphasis will be placed on security analysis of the system, physical threats to systems, virus protection, system recovery, and encryption.
Topic to be covered:
  • Introduction to Computer Security Overview
  • Legal and Ethical issues in Computer Security
  • Operating Systems and Security (Unix/Windows NT): Trusted Systems
  • Access Control Systems: Mandatory, Discretionary
  • Encryption
  • Secret Key Encryption
  • Public Key Cryptology
  • Authentication, Biometrics, Digital Signatures, Authentication Protocols
  • Worms, Viruses and other Rogue programs
  • Internet Security
  • Firewalls and Intrusion Detection Systems
  • Security Tools
  • E-Commerce and Certificates
COP6611: Advanced Computer Operating Systems*VorlesungUWF
Fall 00Dozent: Niranjan Suri, Department of Computer Science, UWF
Examines issues and topics in distributed operating systems including communication, distributed algorithms, transaction processing, security, and distributed file systems. Also covers operating system implementation including: IPC, process scheduling, device drivers, interrupt handling, system calls, file systems, and virtual memory.
CEN6990: Advanced Computer Networks*VorlesungUWF
Fall 00Dozent: Dr. Mohsen Guizani, Department of Computer Science, UWF
Builds on topics introduced in the undergraduate computer networks course and investigates more advanced concepts. Topics to be addressed include Local Area Networks (LANs), review of Local Area Networks (LANs), Protocols, TCP/IP Suite and Data Networks. Overview of Probability and Stochastic Processes, Queuing Analysis and Self-Similar Traffic, High Speed LANs, Link Level Flow and Error Control, Transport Level Control, Traffic Management and Congestion, Routing and Switching. Wireless and Mobile Communications, Network Security and Gigabit Ethernet.
COP2253: Programming Using Java*VorlesungUWF
Spring 01Dozent: Dr. Geoff LaForte, Department of Computer Science, UWF
Introduction to computers and algorithms. Programming in a high level language. Topics include structured programming techniques, procedural & data abstraction, and an introduction to object-oriented programming. Students will learn the fundamentals of developing coherent, expressive programs in the object-oriented paradigm.
COP4990: Advanced Visual Programming*VorlesungUWF
Spring 01Dozent: Dr. Richard Earp, Department of Computer Science, UWF
COP5715: Advanced Database Systems*VorlesungUWF
Spring 01Dozent: Dr. Richard Earp, Department of Computer Science, UWF
Advanced topics in database management systems, implementation issues and programming application. Use of representative microcomputer and mainframe databases. The seminar approach will be used to encourage individual research on current issues.
CEN5720: Human/Computer Interaction*VorlesungUWF
Spring 01Dozent: Lorn B. Kerr, Department of Computer Science, UWF
This course will present the human computer interface (HCI) as a usability engineering process that integrates the design, implementation, and evaluation of interfaces. We will look at design from the user's point of view; implement some interfaces using contemporary techniques; and apply these techniques to building applications through paper prototypes and graphical user interface tools. We will explore several different models of software development. We will experience the joys and frustrations of using a modern object oriented language to build cross-platform applications. This course will draw from many different subjects from psychology, ergonomics, and physiology to software engineering and applied programming. The course is a graduate level course but will accessible to advanced undergraduates.
Catalog Description: Fundamental theory and practice of the design, implementation, and evaluation of human computer interfaces. Topics include: principles of design; methods for evaluating interfaces, with and without user involvement; techniques for prototyping and implementing graphical user interfaces.
Design of a web-based classified advertising market place*Diplomarbeit
11/2005-05/2006Gutachter: Prof. Dr. Michael Weber, Dr. Frank Kargl, Abt. Medieninformatik
This thesis is written at FUTURE DREAMS New Media Agency, Rottenburg. FUTURE DREAMS New Media Agency is a new media agency mainly developing web applications. In addition to daily consulting business, the company also works on their own projects.

FUTURE DREAMS New Media Agency is in the process of developing a web-based market place for selling automobiles for the U.S. market, called AutoDealer24.com. Basically, AutoDealer24.com aims to become a modern version of classified ads, where anyone wanting to sell an automobile can add a listing, which can be browsed by potential buyers. In Germany, that web-based automotive market is already divided between mobile.de and autoscout.de, but FUTURE DREAMS sees still potential in the U.S., to exist next to cars.com. "Google Inc. has unintentionally provided a sneak peek at what appears to be a looming expansion into classified advertising, CNN comments when Google mistakenly revealed access to a new experimental service called Google Base - another proof that there is definitely potential in this area.

In this thesis, I want to study web-based market places in general and develop concepts of an extensible, easy-to-use system for AutoDealer24.com. Results should lead to a prototype of a system that, ideally, is flexible enough to find reuse in further similar projects with only minor modification, preferably other specialized web-based market places, e.g. for apartment rentals, real estate or job opportunities. One of the best known online classified advertising services is craigslist.org, offering an all-in-one solution for all possible types of advertisements. This is not what is intended here, but it shows what different areas for market place projects might be possible using almost the same system.

This thesis is divided into of the following chapters. First up, chapter 2 provides an introduction to related technical means covering related markup languages like HTML and client-side technologies like JavaScript. Also, server-side technologies like Perl and databases like MySQL are introduced. Chapter 3 performs a requirement analysis with regard to web-based automotive market places, as well as similar projects, like eBay or Amazon's market place. Chapter 4 discusses design and user interface considerations. Afterwards, chapter 5, technical specification, covers data structure considerations and database design as well as web application considerations. Chapter 6 evaluates the prototype and gives hints as to what can be further improved and what needs to be watched out for. Finally, a quick sum-up is available in chapter 7.

Humboldt-Studium

Risikokommunikation / Humboldt Geisteswissenschaften*Seminar
WS 97/98Dozent: Prof. Dr. Dr. Otto-Peter Obermeier, Humboldt-Studienzentrum für Philosophie und Geisteswissenschaften
British Humour / Humboldt Sprachwissenschaften*Vorlesung
SS 98Dozent: Dr. William R. Adamson, Humboldt-Studienzentrum für Sprachen und Philologie
Business English / Humboldt Sprachwissenschaften*Vorlesung
SS 99Humboldt-Studienzentrum für Sprachen und Philologie
Spanische Sprache und Kultur 1 / Humboldt Sprachwissenschaften*Vorlesung
SS 99Humboldt-Studienzentrum für Sprachen und Philologie
Spanische Sprache und Kultur 2 / Humboldt Sprachwissenschaften*Vorlesung
WS 99/00Humboldt-Studienzentrum für Sprachen und Philologie

Auslandsstudium

COP4331: Object-Oriented Programming*VorlesungUWF
Fall 00Dozent: Hal Webre, Department of Computer Science, UWF
This course is intended to give you the opportunity to learn about and experience the construction of quality software systems using the concepts and methods of object-oriented programming. You should learn how object-oriented programming provides the potential to allow the creation of software which is more reliable, extendible, and reusable than software created using functional decomposition techniques.
We will use the C++ language for our programming exercises and most of our examples, but we will also learn some important facets of other languages.
Catalog Description: Discusses fundamental conceptual models for programming languages and illustrates these with specific programming languages and application problems. Specific topics include class and object models, inheritance, and other relations among classes and objects, as well as both static and dynamic system models and implementations.
CEN4990: Computer & Network Security*VorlesungUWF
Fall 00Dozent: Robert David, Department of Computer Science, UWF
The focus of the course is to provide an introduction to the techniques, procedures and tools associated with computer security. Emphasis will be placed on how to determine the security profile and vulnerability of networked computer systems. This course will examine various operating system characteristics as well as the TCP/IP protocol to determine security weaknesses. Approaches to nullifying security threats and implementing secure systems will also be covered.
Catalog Description: Introduction to the concepts of computer and network security. The student will study computer and network security using currently available technology. Emphasis will be placed on security analysis of the system, physical threats to systems, virus protection, system recovery, and encryption.
Topic to be covered:
  • Introduction to Computer Security Overview
  • Legal and Ethical issues in Computer Security
  • Operating Systems and Security (Unix/Windows NT): Trusted Systems
  • Access Control Systems: Mandatory, Discretionary
  • Encryption
  • Secret Key Encryption
  • Public Key Cryptology
  • Authentication, Biometrics, Digital Signatures, Authentication Protocols
  • Worms, Viruses and other Rogue programs
  • Internet Security
  • Firewalls and Intrusion Detection Systems
  • Security Tools
  • E-Commerce and Certificates
COP6611: Advanced Computer Operating Systems*VorlesungUWF
Fall 00Dozent: Niranjan Suri, Department of Computer Science, UWF
Examines issues and topics in distributed operating systems including communication, distributed algorithms, transaction processing, security, and distributed file systems. Also covers operating system implementation including: IPC, process scheduling, device drivers, interrupt handling, system calls, file systems, and virtual memory.
CEN6990: Advanced Computer Networks*VorlesungUWF
Fall 00Dozent: Dr. Mohsen Guizani, Department of Computer Science, UWF
Builds on topics introduced in the undergraduate computer networks course and investigates more advanced concepts. Topics to be addressed include Local Area Networks (LANs), review of Local Area Networks (LANs), Protocols, TCP/IP Suite and Data Networks. Overview of Probability and Stochastic Processes, Queuing Analysis and Self-Similar Traffic, High Speed LANs, Link Level Flow and Error Control, Transport Level Control, Traffic Management and Congestion, Routing and Switching. Wireless and Mobile Communications, Network Security and Gigabit Ethernet.
COP2253: Programming Using Java*VorlesungUWF
Spring 01Dozent: Dr. Geoff LaForte, Department of Computer Science, UWF
Introduction to computers and algorithms. Programming in a high level language. Topics include structured programming techniques, procedural & data abstraction, and an introduction to object-oriented programming. Students will learn the fundamentals of developing coherent, expressive programs in the object-oriented paradigm.
COP4990: Advanced Visual Programming*VorlesungUWF
Spring 01Dozent: Dr. Richard Earp, Department of Computer Science, UWF
COP5715: Advanced Database Systems*VorlesungUWF
Spring 01Dozent: Dr. Richard Earp, Department of Computer Science, UWF
Advanced topics in database management systems, implementation issues and programming application. Use of representative microcomputer and mainframe databases. The seminar approach will be used to encourage individual research on current issues.
CEN5720: Human/Computer Interaction*VorlesungUWF
Spring 01Dozent: Lorn B. Kerr, Department of Computer Science, UWF
This course will present the human computer interface (HCI) as a usability engineering process that integrates the design, implementation, and evaluation of interfaces. We will look at design from the user's point of view; implement some interfaces using contemporary techniques; and apply these techniques to building applications through paper prototypes and graphical user interface tools. We will explore several different models of software development. We will experience the joys and frustrations of using a modern object oriented language to build cross-platform applications. This course will draw from many different subjects from psychology, ergonomics, and physiology to software engineering and applied programming. The course is a graduate level course but will accessible to advanced undergraduates.
Catalog Description: Fundamental theory and practice of the design, implementation, and evaluation of human computer interfaces. Topics include: principles of design; methods for evaluating interfaces, with and without user involvement; techniques for prototyping and implementing graphical user interfaces.

Diplomarbeit

Design of a web-based classified advertising market place*Diplomarbeit
11/2005-05/2006Gutachter: Prof. Dr. Michael Weber, Dr. Frank Kargl, Abt. Medieninformatik
This thesis is written at FUTURE DREAMS New Media Agency, Rottenburg. FUTURE DREAMS New Media Agency is a new media agency mainly developing web applications. In addition to daily consulting business, the company also works on their own projects.

FUTURE DREAMS New Media Agency is in the process of developing a web-based market place for selling automobiles for the U.S. market, called AutoDealer24.com. Basically, AutoDealer24.com aims to become a modern version of classified ads, where anyone wanting to sell an automobile can add a listing, which can be browsed by potential buyers. In Germany, that web-based automotive market is already divided between mobile.de and autoscout.de, but FUTURE DREAMS sees still potential in the U.S., to exist next to cars.com. "Google Inc. has unintentionally provided a sneak peek at what appears to be a looming expansion into classified advertising, CNN comments when Google mistakenly revealed access to a new experimental service called Google Base - another proof that there is definitely potential in this area.

In this thesis, I want to study web-based market places in general and develop concepts of an extensible, easy-to-use system for AutoDealer24.com. Results should lead to a prototype of a system that, ideally, is flexible enough to find reuse in further similar projects with only minor modification, preferably other specialized web-based market places, e.g. for apartment rentals, real estate or job opportunities. One of the best known online classified advertising services is craigslist.org, offering an all-in-one solution for all possible types of advertisements. This is not what is intended here, but it shows what different areas for market place projects might be possible using almost the same system.

This thesis is divided into of the following chapters. First up, chapter 2 provides an introduction to related technical means covering related markup languages like HTML and client-side technologies like JavaScript. Also, server-side technologies like Perl and databases like MySQL are introduced. Chapter 3 performs a requirement analysis with regard to web-based automotive market places, as well as similar projects, like eBay or Amazon's market place. Chapter 4 discusses design and user interface considerations. Afterwards, chapter 5, technical specification, covers data structure considerations and database design as well as web application considerations. Chapter 6 evaluates the prototype and gives hints as to what can be further improved and what needs to be watched out for. Finally, a quick sum-up is available in chapter 7.